ПРОСВІТА. Розлади шкільних навичок: дисграфія, дислексія, дискалькулія


 Розлади_шкільних_навичок:

Дислексія

Дисграфія 
Дискалькулія

За матеріалами Центр здоров'я та розвитку "Коло сім'ї"
Автор Оля Британ-Сепик


Термін розлади шкільних навичок використовується до групи труднощів, які пов’язані з різними сферами навчання.
До розладів розвитку шкільних навичок відносять:
дислексію – порушення оволодіння читанням;
дисграфію – порушення опанування письма;
дизорфографію – порушення опанування грамотності;
дискалькулію – розлад арифметичних навичок, труднощі з рахуванням.

Розлади можуть мати різні ступені важкості, тому дві дитини, наприклад, з дислексією, можуть мати різні труднощі і потребуватимуть різної допомоги.
Розлади шкільних навичок можуть проявлятися самостійно або ж як супутні. Бувають діти тільки з дислексією, а трапаляється, що мають і дислексію, і дисграфію. Поєднання можливі у будь-яких комбінаціях. Читання і письмо мають багато точок перетину, тому часто порушені разом.

Точні причини виникнення – невідомі. Дослідження показують, що це спадкові труднощі. Батьки передають певну комбінацію генів, які впливають на розвиток ділянок мозку. Їх мозок працює по-іншому.

За світовою статистикою, приблизно від 10% до 15% людей мають специфічні розлади розвитку шкільних навичок (в тій чи іншій формі та з різним ступенем прояву). Більшість дітей із розладами шкільних навичок мають середній або вище середнього інтелект, збережений слух та зір.

Перші труднощі стають помітними у першому класі, коли діти починають читати і писати. Якщо вкінці першого класу або ж на початку другого труднощі проявляються систематично і нема помітного прогресу в оволодінні навичками, то варто звернутись за допомогою до фахівця (дитячого психіатра, логопеда, нейропсихолога), щоб провести потрібне тестування та професійну допомогу й підтримку.

Важливо пам’ятати, що корекція розладів шкільних навичок – це дуже тривалий процес. Часом буває, що дитині необхідна допомога у навчанні протягом всього періоду у школі. Тривалість допомоги залежить від ступеня важкості розладу, частоти та тривалості занять. Чим рідше відбувається практика, тим довше триває процес. Повністю «перемогти» розлади шкільних навичок неможливо, тому що вони спричинені змінами в головному мозку. Але можна скоригувати й допомогти дитині у розвитку та оволодінні шкільних навичок до середньостатистичного рівня за допомогою спеціальних методів й підходів до навчання.



Дислексія – це розлад розвитку навичок оволодіння читанням, нездатність вільно читати через особливість мислення.

Червоні прапорці дислексії:
– Низька швидкість й зрозумілість прочитаного.
– Ускладнене читання текстів:
читання по літерах
уривчасте читання з паузами між словами
гублять місце де читають
неправильно читають слова або їх закінчення
плутання букв, перекручування букв у складах
пропуск прийменників
– Роздільне сприймання кожного слова у тексті, внаслідок чого прочитане дитина розуміє неправильно.
– Ускладнене розуміння сенсу складних та заперечувальних речень.
– Складно розрізняти схожі букви, перемішування таких літер як Г – Т, Б – Ь, Й – И, Ш – Щ, тощо.
– Труднощі запам’ятовування відповідностей між літерами й звуками.
– В усній мові складно чітко висловити власну думку, зробити якісний переказ прочитаного тексту.
– Несприйняття тексту на слух, особливо, у випадках коли вчитель стоїть поруч, коли в кімнаті шумно, коли немає візуальної підтримки.

Для визначення сформованості навички читання та виявлення  можливих помилок можна запропонувати такі завдання:
– читання незнайомого тексту з переказом (дорослий записує скільки необхідно часу для читання певної кількості слів);
– читання серії різноманітних за складовою будовою слів, підібраних за принципом схожості артикуляційних ознак звуків, а також зорових образів букв. Наприклад, слова для дітей 2-го класу: квас, бас, ананас, голос, клас, матрос, пес, овес, фокус, автобус, парус, кактус, волос, вус, ліс, компрес, барбарис, абрикос, лис, рис, карась і т.д.;
– читання окремих великих і малих букв, розміщених за звуковою або графічною подібністю.

Якщо ви помічаєте червоні прапорці й запропоновані вище завдання викликають труднощі, то рекомендуємо звернутись до фахівця й перевірити рівень сформованості фундаментальних навичок для оволодіння читанням.

Які навички потрібні для оволодіння читанням?
Здатність розпізнавати усі звуки в слові.
Достатній розвиток просторових уявлень.
Здатність до зорового сприйняття, аналізу та синтезу.
Достатній розвиток слухо-мовленнєвої пам'яті.
Достатній розвиток зорової пам'яті.
Достатній словниковий запас.
Розвинена здатність до самоконтролю.

Дисграфія – стійкий розлад письма, який не пов`язаний із незнанням граматичних правил. Основною характеристикою дисграфії є значні труднощі в написанні. Почерк нерозбірливий, букви часто важко розпізнати.

Червоні прапорці дисграфії:
труднощі у співставленні символу зі звуком
неправильне написання слів:
написання однакових слів по-різному в одному тексті
перемішування/пропуск окремих букв або складів у слові
труднощі у розбірливому написанні, записуванні за вчителем, веденні конспекту, швидкому списуванні з дошки
постійно зміна розміру букв, дитина ніби «не бачить» межі лінійок у зошиті
спотворення структури речення:
написання всіх слів злито, без інтервалів
недостатність або взагалі відсутність пунктуації
часті помилки, навіть там, де не має сумнівів у написанні слова
заміна літер на схожі за звучанням
вимова букв без помилок, але неправильно написання, пропуск м’якості приголосних або ж додавання непотрібних букв на письмі
труднощі диференціації звуків на письмі за протилежними рядами: шиплячі- свистячі (ш-с, ж-з, ч-ц), глухі-дзвінкі (п-б, т-д, с-з, х-г)
неправильна вимова звуків, які дитина записує на аркуші так, як і говорить
недостатня сформованість зорового аналізу й синтезу
складність розрізнення деталей, елементів літер
недописування ліній, елементів букв, пропуски з’єднань при подібності літер
дзеркальне написання букв
неправильне вживання відмінкових закінчень, помилки трапляються не тільки у важких особливих випадках відмінювання іменників, але й у простих відмінкових формах
неправильне вживання іменників (замість однини часто вживають множину і навпаки)
труднощі при узгодженні іменників з прикметниками (помилки узгоджені в роді, відмінку, числі)
пропуски і заміни прийменників
плутання ліво-право, схід-захід, верх-низ
складнощі у підбиранні правильних слів, складнощі з організацією ідей
складнощі у самостійному пошуку помилок у слові чи «створенні» слова з певних букв (анаграми)
відсутність великої букви на початку речення, крапки – наприкінці
нема відчуття і труднощі з подвоєнням літер і вживання апострофа

Проаналізувавши, не менше 5 диктантів й не менше 5 текстів для списування, можемо говорити про ймовірність дисграфії. Важливо пам’ятати, що письмові роботи мають бути зроблені протягом не одного дня й мати певну систематичність помилок й труднощів.

Також запропонуйте дитині такі завдання:
знайти помилку у реченні, словах (наперед вами підготовлені);
знайти заховані букви у таких випадках: літери намальовані одна на одній, букви написані дзеркально й правильно, розгубились у просторі на картинці чи аркуші);
скласти з анаграми (переставлені літери у словах) слово. Наприклад, з «ілот» скласти слова «тіло», «літо».
Якщо ви помічаєте червоні прапорці дисграфії й запропоновані вище завдання викликають труднощі, то рекомендуємо звернутись до фахівця й перевірити рівень сформованості фундаментальних навичок для оволодіння письмом.

«Фундаметом» для формування навичок письма є:
Сформоване мовлення, що відповідає віку дитини.
Розвинена просторова орієнтація.
Достатній розвиток дрібної моторики.
Достатній розвиток просторових уявлень.
Здатність до зорового сприйняття, аналізу та синтезу.
Здатність до абстрактного мислення.
Достатня саморегуляція.



Дискалькулія входить до розладів шкільних навичок і характеризується нездатністю розуміти числові концепції і здобувати основні навички лічби. Часом дискалькулія проявляється ізольовано, не на фоні дислексії.

Червоні прапорці:
Складність запам’ятати формули, правила, послідовність дій у складних прикладах та задачах
Вчора дитина могла пам’ятати добре таблицю множення після вивчення, а сьогодні не може згадати
Плутання математичних дій
Складно віднімати, додавати, ділити чи множити
Важко розрізняти відмінності понять «у 3 рази більше» і «на 3 більше»
Заміна, додавання зайвих або перестановка цифр
Труднощі під час лічби «назад»
Складнощі з розумінням і відчуттям часу
Невідповідне сприйняття числа і проблеми з оцінюванням кількості
Труднощі з розумінням поняття розрядів (одиниці, десятки, сотні і т.д.)
Повільне виконання розрахунку
Під час виконання обчислень забуває зміст задачі
Слабкі навички усної лічби
Плутанина під час математичних операцій у стовпчик: додавання, віднімання
Труднощі із послідовністю
Складно рахувати у зворотному порядку
Дитина може плутати між собою знаки +, ÷, × або ж цифри 6 і 9, 2 і 5
Складно бачити закономірності й узагальнювати
Можуть виникати складнощі знаходження сусідніх чисел

Симптоми дискалькулії зазвичай стають більш помітними, коли діти закінчують перший чи другий клас. Але у деяких випадках перші ознаки можна виявити й раніше.

У дітей віком 5-7 років виникатимуть труднощі з такими завданнями:
Порахувати вів 1-го до 20-ти.
Розкласти числа у числовий ряд.
Порівняти два числа.
Назвати геометричні фігури, порівняти їх за розміром.
Прості арифметичні дії.
Відчуття схеми тіла і просторова орієнтація.